Skutečným vítězem besedy s občany konané 31. 8. 2018 v jednací síni Městského zastupitelstva v Příbrami na téma obchvatu města, se stal ministr dopravy Dan Ťok. Navzdory skutečnosti, že byl „pouze“ součástí týmu předsedy vlády České republiky Andreje Babiše, kterého na jednání doprovodili rovněž generální ředitel ŘSD
Tento katastrofický scénář by mohl ve finále znamenat, že Město Příbram přijme svým „pasivním“ přístupem k nové variantě trasování obchvatu, od českého státu dobrovolně do ruky “Černého Petra” mnoha ekologických a dopravních problémů. A to na úkor zájmů svých obyvatel žijících jak v oblasti centra města v Milínské, Březnické, Plzeňské ulici a v ulici Československé armády v Příbrami IV, tak občanů žijících v dotčených rezidenčních částech města. Přestože starosta města
Zároveň se ministr Dan Ťok velmi obratně vyhnul odpovědi na dotaz, jak bude řešen tíživý problém nákladní dopravy v průmyslové zóně a oblasti směrem k obci Podlesí. S tím, že řešení má ve svých rukách město Příbram vhodným dopravním značením. Ministerskou variantu „etapizace“ obchvatu následně v diskusi podpořili zástupci Březových Hor
Také příbramská KDU- ČSL se přiklání k zahájení samostatné stavby 2. etapy Jihovýchodního obchvatu města. Se všemi politickými a technickými riziky, které takto projektovaná a realizovaná stavba politicky přináší. Vzpomínám, že bývalý ministr dopravy Vít Bárta po krátkém zapracování v úřadu zahájil pod záminkou boje proti „betonové lobby“ personální změny v příspěvkové organizaci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Ve výměně vedení a regionálních ředitelů ŘSD šel dál, než byla dosavadní praxe po změně vlád. Došlo rozvázání pracovních poměrů s mnoha odborníky, kteří měli dlouhé roky na starosti investiční přípravu a realizaci staveb. Na jejich místo byli v souladu s politickými zájmy Věcí veřejných dosazeni nekompetentní lidé, kteří ve stavebním byznysu většinou nikdy předtím nepracovali. Klíčem k nominaci nebyla jejich odbornost a zkušenosti, ale výhradně jejich loajalita k nově nastavovanému systému. A výsledkem bylo, že pod Bártovým vedením se v resortu dopravy prakticky nerozběhla žádná velká infrastrukturní stavba. Včetně stavby příbramského obchvatu, jehož realizace byla navíc ze seznamu resortních priorit tímto ministrem vyřazena.
Zastupitelstvo města proto nesmí opakovat chybu, která se stala v roce 2006 v souvislosti s neschválením procesu EIA. To tehdy znamenalo zastavení výstavby obchvatu na dlouhých dvanáct let. Zvláště za situace, pokud vláda Andreje Babiše ve svém programovém prohlášení slíbila, že „na silnicích I. třídy postaví 130 kilometrů obchvatů, které odlehčí dopravně zatíženým městům a obcím. Nicméně ve výčtu vyjmenovaných obchvatů Slaného, Ostravy-Poruby, Hradce Králové, Otrokovic, Frýdku-Místku, Klatov, Jaroměře, Znojma, Břeclavi, Strakonic, Opavy a Karviné, město Příbram chybělo. Pokud tedy předseda české vlády Andrej Babiš a jeho ministr dopravy Dan Ťok dali našim občanům veřejný slib, že stavbě nic nebrání, nesmíme místním „politikařením“ promarnit příležitost, která se Příbrami po dlouhých letech nabízí.
Mgr. Josef Vacek